Gångna veckan i stora staden.

Den föregående veckan spenderade jag i Götebog på Filmfestivalen. Tredje året i rad nu, många mer ska det bli.  Veckan i sin helhet har varit bra. Lite kyla, blåst, halka och skit, men det är inget man inte klarar. Strong like a bull! De flesta filmer jag såg var faktiskt väldigt bra, men undantag från en då; "Your Heart in My Brain", en tysk kannibalfilm. Kanske ska skriva listan på filmer. Det är ju trots allt (tyvärr) inte så lång. Det skyller jag på min dåliga ekonomi och inget annat. 

Dark Horse: Isländsk svartvit film. Tyvärr somnade jag en liten stund, annars bra.
Your Heart in My Brain:  Tysk verklighetsbaserad kannibalfilm, jättedåligt. 
The Ax: En fransk Costa Gavras film. Om en man som mördar sina "kollegor" för att få jobb. Kanonrulle!
Maximerat Animerat:  Fem animerade kortfilmer, en av dem (Tomcat) var helt suverän, de andra okej.
Good Night, and Good Luck: Regisserad av George Clooney. Mycket snygg svartvit film om kommunistjakten i USA. Gammle George är både duktigt som skådis och regissör.
Suffocation: Kinas allra första skräckfilm har fått göras trots censuren. Ganska läskig för att komma från ett land där skräck, våld & nakenscener är olagligt. I Kina finns det nämligen inga åldersgränser på film. Alltså måste alal filmer som görs kunna ses av alla. Knasigt värre!
Svenska Bilder 2: Ett paket med svenska kortfilmer. Varav en (Om tre minuter) är regisserad av Anna i min klass. De andra filmerna i paketet var sådär.
Lunacy: En ruskigt bra film av tjecken Jan Svanmajer. Otäck och snygg. 
The Producers: Den här musikalen var årets avslutningsfilm. En nyinspelning av originalet "Det våras för Hitler!" Ganska underhållande. Will Ferrell och Uma Thurman liksom. 
Three Times: En episodfilm från Taiwan. Samma skådespelarpar spelar ett kärlekspar från tre olika årtal; 1911, 1966 och 2005. 

En av dagarna var jag även på en halvdag om kortfilm och det var väldigt intressant. Ewa Cederstam var där bland annat. Kul att träffa på henne igen. Lite filminstitutfolk, musikvideoregissörer och sånt trevligt. På torsdagskvällen var det lite party. Film I Halland hade ordnat mingelfest på etc. grande. Snajs får man väl säga. Fast jag var lat och pallade bara mingla med de jag redan kände :] Typiskt, jag som ska försöka hitta praktikplats. 

Buffe, Nisse och Sara fastnade på några av de få bilder som togs i veckan . . .

            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback